Τα φρούτα του καλοκαιριού part II

Το δεύτερο άρθρο μας για τα φρούτα του καλοκαιριού είναι αφιερωμένο στους συμπρωταγωνιστές. Στις ζουμερές βανίλιες, στα δαμάσκηνα, στα κορόμηλα, στα κοντούλικα ή μεγαλούτσικα αχλάδια και στα ολόγλυκα φραγκόσυκα. Φρούτα άκρως καλοκαιρινά όλα τους, με απίθανες ιδιότητες και γεύσεις μεν, λιγότερο δημοφιλή δε, σε σχέση τουλάχιστον με τα εκτός συναγωνισμού και πρώτα σε ζήτηση : καρπούζια, κεράσια, ροδάκινα, σταφύλια.

Βανίλια

Ανήκει στην οικογένεια των Ροδοειδών , όπως τα κορόμηλα και τα δαμάσκηνα. Συγγενεύουν επίσης με τα ροδάκινα, τα βερίκοκα και τα αμύγδαλα. Υπάρχουν περισσότερα από 90 είδη βανίλιας ! ωστόσο εμείς αρκούμαστε να τις ξεχωρίζουμε στις δυο βασικές χρωματικές version τους. Την βαθυκόκκινη έως μωβ βανίλια και την κίτρινη.

Η φλούδα της φαίνεται να έχει μια επίστρωση «θαμπάδας» , θαμπάδα όμως που υποδηλώνει ότι δεν έχει υποστεί μεγάλη επεξεργασία μετά την συγκομιδή. 4-5 μικρές αρωματικές βανίλιες προσδίδουν περίπου 90 θερμίδες, πλούσιες φυτικές ίνες, βιταμίνες Α και C, κάλιο, ασβέστιο, μαγνήσιο και φλαβονοειδή ( αντιοξειδωτικά) γεγονός που τις κατατάσσει στις αντιγηραντικές ασπίδες του οργανισμού μας. Μια βανίλια αποτελείται από 87% νερό, περιέχει όπως όλα τα φρούτα αρκετούς υδατάνθρακες, που όμως διατηρεί χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Η βανίλια γίνεται μια από τις πιο ιδιαίτερες μαρμελάδες. Τόσο σε χρώμα όσο και σε γεύση. Κι εμείς μαρμελάδα την φτιάξαμε και μάλιστα πανεύκολα και χωρίς ζάχαρη.

Χρειαστήκαμε :

  • Τι άλλο? Βανίλιες φυσικά. 500 γρ.
  • 2 κουτ. σ. μέλι
  • 2 κουτ. γλ χυμό λεμονιού
  • 1 κουτ. γλ. βρώμη

Εκτέλεση :

  • Πλένουμε, καθαρίζουμε από το κουκούτσι τους και κόβουμε σε μικρά κομμάτια
  • Τις βράζουμε μαζί με το μέλι και το λεμόνι, σε χαμηλή φωτιά για 30′
  • Προσθέτουμε τη βρώμη και ανακατεύουμε μέχρι να δέσει η μαρμελάδα μας, περίπου 10΄
  • Αφήνουμε να κρυώσει και την μεταφέρουμε σε βαζάκια που θα κλείσουμε αεροστεγώς

Δαμάσκηνα

Ακριβώς όπως οι φράουλες, τα βατόμουρα, τα μαύρα σταφύλια και τα κεράσια, έτσι και τα δαμάσκηνα είναι άριστη πηγή ισχυρών αντιοξειδωτικών (ανθοκυανίνες) , οι οποίες προστατεύουν τα κύτταρα του οργανισμού μας από διάφορες ασθένειες, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου ( κυρίως του παχέος εντέρου). Τα αποξηραμένα δαμάσκηνα δε, αξίζει να γνωρίζουμε ότι έχουν εξαπλάσια αντιοξειδωτική ικανότητα από τα φρέσκα.

Περιέχουν κι αυτά βιταμίνες Α και C, ασβέστιο, κάλιο και φώσφορο και σαν τις συγγενικές τους βανίλιες δεν περιέχουν λιπαρά και χοληστερόλη . Βελτιώνουν το πεπτικό σύστημα, ανακουφίζουν εντερικές διαταραχές και βοηθούν στην υγιή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Όχι άδικα λοιπόν αναφέρονται συχνά σαν τα φρούτα της μακροζωίας.

Τα δαμάσκηνα εκτός από φρέσκα, μπαίνουν σε χυμούς ή smoothie , σε κέικ ή τάρτες, γίνονται μαρμελάδες ή μαγειρεύονται με κρεατικά δίνοντας τέλεια γευστικό αποτέλεσμα. Εμείς… δεν κουραστήκαμε , μπήκαμε όμως στον πειρασμό και αντί για γλυκό του κουταλιού που υπολογίζαμε, τα βουτήξαμε σε λιωμένη μαύρη σοκολάτα, έπειτα τα παγώσαμε κι έπειτα θα τα αποθηκεύαμε σε ένα καλά κλεισμένο μπολ στη συντήρηση του ψυγείου μας για την ώρα που θα θέλαμε κάτι γλυκό. Αν έμεναν.

Κορόμηλα

Είναι τα μικρότερα της οικογένειας των Ροδοειδών, με μια μεγάλη ποικιλία χρωμάτων που δύσκολα ξέρεις ποιο να διαλέξεις. Κίτρινα ( μιράμπελα) – πορτοκαλί (μπουρνέλες), μαύρα, πράσινα (ρεγκλότες) , κόκκινα. Η γεύση τους επίσης παρουσιάζει μια διαφορετικότητα από χρώμα σε χρώμα, κυμαινόμενη από γλυκόξινη στα πράσινα κορόμηλα έως την πιο γλυκιά που βρίσκουμε στα κίτρινα.

Χαρακτηρίζονται κι αυτά από ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, καθορίζουν επίσης και βοηθούν την καλή λειτουργία του πεπτικού και την εύρυθμη λειτουργία του εντέρου. Περιέχουν φυτικές ίνες και βιταμίνες Α και C, όπως όλα στην οικογένεια, συν τη νιασίνη ( βιταμίνη Β3) σύσταση που καθιστά το κορόμηλο από ένα μικρό σε μέγεθος φρούτο, σε ένα μεγάλο όπλο αντιγήρανσης και ενισχυτικό του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Η μερίδα τους ορίζεται στα 2 μέτρια κορόμηλα όπου προσδίδουν περίπου 5Ο θερμίδες. Τρώγονται ωμά, γίνονται ζελέ, υπέροχα αρωματική μαρμελάδα μαζί με κανέλλα και καρύδια , δίνουν ένταση σε μια φρουτοσαλάτα ή σε μια σαλάτα λαχανικών.

Αχλάδι

Ζουμερό με γυαλιστερή επιφάνεια, ανήκει κι αυτό στην οικογένεια των Ροδοειδών, ωριμάζει στο τέλος του καλοκαιριού και στους περισσότερους από μας είναι αγαπητό, αφού οι μανάδες μας συνήθιζαν να το έχουν ως βασικό φρούτο της καθημερινότητας μας. Εμφανίζεται σε πολλά μεγέθη και αποχρώσεις του πράσινου, του καστανοκίτρινου και του κίτρινου εως χρυσού, ανάλογα με την ποικιλία του, οι οποίες είναι πραγματικά πολλές (Κόσια, Πάσα Κρασόνα, Γουίλιαμς κ.α) . Από τις πιο εκλεκτές για μας του Έλληνες η Κοντούλα του Αυγούστου και το ζουμερό Κρυστάλλι που ωριμάζει τον Σεπτέμβρη.

Ο Όμηρος το αναφέρει σαν δώρο Θεού. Και είναι. Το αχλάδι είναι πλούσιο σε φυτοθρεπτικά συστατικά, ( βασικά : χλωρογενικό οξύ, συριγγικό οξύ, βανιλλικό οξύ, αρβουτίνη, κατεχίνη ) τα οποία του αποδίδουν τις αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες του. Συμβάλλει στην προστασία από την ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2 καθώς και καρδιακών παθήσεων. Είναι άριστη πηγή διαιτητικών ινών, βιταμίνης C , χαλκού και καλίου.

Λατρεύουμε να το τρώμε με τη φλούδα του ειδικά αν μεγαλώνει στον κήπο μας ή στον κήπο του γείτονα, το προσθέτουμε σε φρουτοσαλάτες, σε σαλάτες με λαχανικά, σε χυμούς, σε φρουτόκρεμες για τα μωρά μας, φρούτο με μηδενικές αλλεργίες το αχλάδι, συνδυάζεται με ξηρούς καρπούς και μέλι, με τυριά, ψήνεται με τζίντζερ και καραμελώνεται, λούζεται με κόκκινο κρασί και μπαχάρια.

Φραγκόσυκο

Το εντυπωσιακό αυτό φρούτο μας ήρθε από το Μεξικό, προέρχεται από τον κάκτο Opuntia , ευδοκίμησε εύκολα στη χώρα μας και σε χώρες της Μεσογείου που διαθέτουν επίσης βράχους και πλαγιές, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που η φραγκοσυκιά αποτελεί βασικό στοιχείο του μεσογειακού τοπίου. Σήμερα η καλλιέργεια του έχει εξαπλωθεί παγκοσμίως και η διατροφική αξία του φραγκόσυκου το κατατάσσει στις υπερτροφές.

1 μέτριο φραγκόσυκο 100 γραμμαρίων έχει μόλις 41 θερμίδες, λιγότερο από 1 γρ. λίπος, 5,5 γρ, φυτικές ίνες και 10 γρ. υδατάνθρακες. Είναι σούπερ ενυδατικό , με ποσοστό νερού που φτάνει το 88%, υψηλό ποσοστό βιταμίνης C , μαγνήσιο, σίδηρο, ασβέστιο, φυτικές ίνες και πηκτίνη όπου μειώνουν τη γλυκόζη του αίματος, συμβάλλοντας έτσι στη διαχείριση του σακχαρώδη διαβήτη.

Με μοναδικό μειονέκτημα τα αγκάθια του και το καθάρισμα από αυτά, το φραγκόσυκο ταιριάζει τέλεια σε φρουτοσαλάτα μαζί με τα τροπικά, ανανά και μάνγκο. Γίνεται απίθανη μαρμελάδα, κομπόστα, γλυκό κουταλιού, γέμιση για την πιο νόστιμη πάστα φλώρα που φάγαμε ποτέ, στη Σικελία φτιάχνουν το υπέροχο λικέρ Ficodi και σε πιο εύκολη συνταγή προστίθεται σε σαλάτα με κατσικίσιο τυρί και μέλι. Ακόμα πιο εύκολα, γίνεται χυμός προσθέτοντας μόνο λίγο λεμόνι ή τονωτικό smoothie αναμιγνύοντας το με πράσινο μήλο, συνδυασμός ο οποίος πέρα από ιδανικός για απώλεια βάρους, δένει γευστικά καθώς το ένα αναδεικνύει το άλλο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s