Τα φρούτα του καλοκαιριού

Αναμφισβήτητα στα μέσα του καλοκαιριού που βρισκόμαστε, τα φρούτα βρίσκονται στα καλύτερα τους. Έχουν τα πιο έντονα χρώματα, τα πιο έντονα αρώματα και την πιο έντονη γεύση. Έχουν απίστευτες ιδιότητες και απεριόριστες ποικιλίες. Κι εμείς έχουμε απεριόριστους συνδυασμούς, σοβαρότατους λόγους και αμέτρητους τρόπους να τα γευτούμε.

Eμείς στο Balance Well Living γνωστοί καλοκαιρινοί τύποι, τι άλλο θα κάναμε από το να γεμίζαμε τον πάγκο μας φρούτα εποχής , επιχειρώντας να φτιάξουμε έναν κατάλογο με όλα όσα πρέπει να ξέρουμε για τα οφέλη τους, τη διατροφική τους αξία, τις μερίδες που δικαιούμαστε , τις θερμίδες τους για να τα φάμε απαλλαγμένοι από τύψεις, διατηρώντας ισορροπία στη διατροφή μας.

Τα κόψαμε, άλλα τα ξεφλουδίσαμε και άλλα όχι, τα στίψαμε, τα κάναμε χυμούς, smoothies, κομπόστα, μαρμελάδες, σάλτσες και chutney, τα αποξηράναμε. Τα γευτήκαμε κυρίως με τυριά, αλλά και με κρεατικά, τα βάλαμε σε σαλάτες και σε γλυκά και παροτρύνουμε κι εσάς να κάνετε το ίδιο.

Καρπούζι

Το νούμερο 1 φρούτο στις προτιμήσεις, το καρπούζι, για μας τουλάχιστον είναι από μόνο του – ακόμα και σαν εικόνα – καλοκαίρι.

Λαχταριστά κόκκινο, είναι πλούσιο σε βιταμίνη Α και C. Είναι ενισχυμένο με τα σπουδαία αντιοξειδωτικά λυκοπένιο και φλαβονοειδή ( τα οποία εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες στον οργανισμό ). Με μοναδικό μειονέκτημα την πληθώρα κουκουτσιών, αποτελείται από 92% νερό και παρά την κακή του φήμη, έχει λίγες θερμίδες καθώς η περιεκτικότητα του σε σάκχαρα είναι μόνο 5%. Μια μερίδα ( 1 φέτα χωρίς τη φλούδα) προσδίδει περίπου 85 θερμίδες.

Τρώγεται φρέσκο, γίνεται γρανίτα, γλυκό κουταλιού, συνοδεύεται ή συνοδεύει κυρίως λευκά τυριά. Εμείς το κάναμε δροσερό και αποτοξινωτικό χυμό . Χρησιμοποιήσαμε τον χυμό από 2 φέτες καρπούζι – χυμό από 1/2 λεμόνι και 4-5 φύλλα μέντας.

Πεπόνι

Διεκδικεί πρώτη θέση στις φρουτοσαλάτες, με χαρακτηριστικό άρωμα, το γλυκό μας πεπόνι εμπεριέχει βιταμίνη Α και C, ψευδάργυρο, μαγνήσιο, φώσφορο, ασβέστιο , πλούσιο σε Β -καροτένιο ( μορφή βιταμίνης Α) είναι ευεργετικό για την επιδερμίδα μας καθώς την προστατεύει από την υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία και ενισχύει την παραγωγή μελανίνης στο δέρμα, συμβάλλοντας έτσι στην επίτευξη ενός ομοιόμορφου μαυρίσματος.

Εκτός από τις κλασσικές φρουτοσαλάτες, το πεπόνι με 85 περίπου θερμίδες η μερίδα ( 1/2 μικρό πεπόνι) ταιριάζει τέλεια και με πράσινες σαλάτες λαχανικών. Γίνεται κι αυτό γρανίτα , χυμός, τονωτικό smothie μαζί με αγγουράκι ( δοκιμάστε το) ή το πάμε ένα βήμα παραπέρα και το σερβίρουμε σαν ορεκτικό μαζί με αλλαντικά. Ιδανικά με προσούτο. Αλλά σας το προτείνουμε και σαν πρωινό ή ελαφρύ μεσημεριανό . Χρησιμοποιήσαμε 1/2 μικρό πεπόνι ως μπολ, αφαιρέσαμε τα κουκούτσια και το γεμίσαμε με γιαούρτι 2% – 1 κουτ. γλ μέλι, – 5- 6 μαύρα μούρα και 1 κουτ. σ. τριμμένα αμύγδαλα ή φιλέ.

Ροδάκινο

Ζουμερό και βελούδινο, μας ήρθε από την Κίνα, εμείς οι Μεσόγειοι το υιοθετήσαμε σίγουρα επειδή μας άρεσε πολύ αλλά επειδή και το κλίμα μας ευνόησε την παραγωγή του. Σήμερα το βρίσκουμε σε πολλές ποικιλίες ( Maria Bianca – Sun crest -Spring Belle κ.α.). Καθώς είναι αρκετά ευαίσθητο στη ζέστη και γρήγορο στην ωρίμανση του, απαιτεί συντήρηση στο ψυγείο. Μας ανταμείβει με πλούσια βιταμίνη C και Ε, πρωτεΐνες και κάλιο. Αποτελείται από 89% νερό και προστατεύει από γαστρεντερικές διαταραχές, ιδίως αν καταναλωθεί με την φλούδα. 1 μερίδα (1 μέτριο ροδάκινο) αντιστοιχεί σε 60 περίπου θερμίδες.

Γίνεται η πιο νόστιμη μαρμελάδα, είναι ο ορισμός της κομπόστας, απολαμβάνεται σαν ο πιο βελούδινος χυμός, προστίθεται στο τσάι, αποτελεί βάση για λικέρ, μπαίνει σε τάρτες , πίτες και στην αγαπημένη μας πάστα φλώρα. Εμείς? Εμείς απλώς το ψήσαμε. Το κόψαμε στη μέση, προθερμάναμε ένα αντικολλητικό σκεύος, το ψήσαμε και από τις δυο πλευρές και στην τελική του φάση ( η όλη διαδικασία ψησίματος διήρκησε περίπου 5 ΄) το καραμελώσαμε με κανέλλα Κεϋλάνης και μέλι. Το φάγαμε με γιαούρτι 2% και ξηρούς καρπούς. Κάποιοι από μας το συνδύασαν με τυρί κρέμα και κάποιοι με παγωτό.

Νεκταρίνι

Ο πιο κοντινός συγγενής του ροδάκινου , χωρίς όμως το χαρακτηριστικό χνούδι στη φλούδα του. Πλούσιο κι αυτό σε βιταμίνη Α , C, β -καροτίνη, κάλιο και φυτικές ίνες ευνοεί την αποτοξίνωση του οργανισμού και προστατεύει από διάφορους τύπους καρκίνου. Δυο μέτρια νεκταρίνια ισοδυναμούν με μια μερίδα και προσδίδουν περίπου 60 θερμίδες και άπειρη γεύση.

Όπως και το ροδάκινο μπαίνει σε τάρτες και πίτες. Γίνεται μαρμελάδα ή προστίθεται με επιτυχία και σε αλμυρές συνταγές. Τα νεκταρίνια τα αφήσαμε στην ησυχία τους, δεν τα μαγειρέψαμε. Τα καταευχαριστηθήκαμε φρέσκα, όπως ήταν μαζί με τη φλούδα τους ( καλά πλυμένα με ξύδι).

Βερίκοκο

Είναι μικρά, ιδιαίτερα σε γεύση, βελούδινα κι αυτά σαν τα ροδάκινα, η μερίδα τους αναφέρεται στα 3- 4 , τα οποία αντιστοιχούν περίπου στις 70 θερμίδες και όντως 4 αρκούν , εφόσον είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνη C και β- καροτίνη όπου συμβάλλουν στη πρόληψη ορισμένων καρκίνων ( κυρίως του πνεύμονα και πιθανώς του παγκρέατος).

Τρώγονται ευχάριστα, τόσο φρέσκα όσο και αποξηραμένα. Γίνονται υπέροχα σε υφή και γεύση μαρμελάδα, γίνονται επίσης μια από τις πιο γευστικές chutney που θα συνοδεύσει ένα κρέας ή τα τυριά σας. Σαν αυτή που φτιάξαμε εμείς και προτείνουμε ανεπιφύλακτα και σε σας. Την πιο εύκολη και εγγυημένα πετυχημένη συνταγή chutney βερίκοκου την βρήκαμε https://akispetretzikis.com/el/categories/saltses-marinades/chutney-verikokoy

Κεράσια

Μαζί με το καρπούζι , ένα μπολ γεμάτο απολαυστικά κεράσια αποτελούν την απόλυτη καλοκαιρινή εικόνα. Έχουν χαρακτηριστική γεύση και η διατροφική τους αξία είναι τεράστια αν σκεφτείς το μικρό τους μέγεθος. Πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες Α, C, B, κάλιο, μεταλλικά άλατα, ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο, βοηθούν στην μείωση της χοληστερίνης, περιέχουν ανθοκυανη, ουσία που συμβάλλει στην εξουδετέρωση καρκινογόνων ουσιών και είναι από τις λιγοστές διατροφικές πηγές που μας κοιμίζουν γλυκά και αυξάνουν τον ύπνο μας , καθώς περιέχουν μελατονίνη.

12 κεράσια, είναι μια μερίδα, η οποία προσδίδει 60 θερμίδες. Η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται χρόνος και όρεξη για να αφαιρεθούν τα κουκούτσια τους, ώστε να γίνουν το πιο ωραίο γλυκό κουταλιού του χρόνου, μαρμελάδα ή χυμός. Η αλήθεια επίσης είναι, ότι ούτε εμείς διαθέταμε χρόνο και όρεξη και τα κεράσια μας θα τα απολαμβάναμε μόνο φρέσκα για φέτος, αν δεν έβαζαν το χεράκι τους οι ακούραστες γιαγιάδες της οικογένειας του Balance που γέμισαν τα βάζα μας με υπέροχο γλυκό κεράσι .

Σύκα

Η μεγάλη μας αδυναμία. Δεν είναι να απορεί κανείς που τα σύκα κατακτούν το τραπέζι μας με το που εμφανίζονται στους πάγκους των αγορών ή για τους τυχερούς στα δέντρα τους.

Βοηθούν στη ρύθμιση της πίεσης, είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και σπόρους βοηθώντας στα προβλήματα δυσκοιλιότητας, μειώνουν τα τριγλυκερίδια, είναι πλούσια σε ασβέστιο , κάλιο και σίδηρο. Στα αποξηραμένα δε, οι περιεκτικότητες αυτές είναι ακόμα πιο αυξημένες. Χρειάζεται προσοχή στα άτομα με γαστρεντερικές παθήσεις. λόγω των σπόρων, όπως και σε άτομα με διαβήτη λόγω των υψηλών σακχάρων που περιέχουν. Δυο μόνο σύκα προσδίδουν 60 θερμίδες. Για τους λάτρεις του είδους, πράγμα … μάλλον δύσκολο.

Θα μπορούσαμε πιο εύκολα να αναφέρουμε τι δεν γίνεται το σύκο, αφού γίνεται υπέροχη μαρμελάδα, τέλειο γλυκό κουταλιού, μπαίνει σε γλυκές και αλμυρές παρασκευές , κέικ, σαλάτες, γίνεται σάλτσα, συνοδεύει κρεατικά, αλλαντικά, τυριά. Εμείς δοκιμάσαμε να τα αποξηράνουμε. Είναι μια απλή , ωστόσο χρονοβόρα διαδικασία ( μας πήρε 10 ώρες! χρησιμοποιώντας τον φούρνο της κουζίνας) που όμως άξιζε τον κόπο, τα σύκα μας έγιναν τέλεια.

* Λεπτομέρειες και τα βήματα για φυσική αποξήρανση φρούτων και λαχανικών στο σπίτι , θα γράψουμε σε επόμενο άρθρο.

Σταφύλι

Εμφανίζεται τελευταίο στο καλοκαίρι μας, όπως και στο άρθρο μας, μάλλον για να κλείσει με τον πιο γλυκό τρόπο την εποχή. Η πιο ώριμη στιγμή του είναι τον Σεπτέμβριο. Γεμάτο συστατικά που χαρακτηρίζονται για τις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, προστατεύει τον οργανισμό από την οξειδωτική φθορά, μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης καρδιακών παθήσεων και προλαμβάνει τη δημιουργία θρόμβων στο αίμα. Η Ρεσβερατρόλη που περιέχεται στη φλούδα των σταφυλιών αποτρέπει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου και παράλληλα βοηθά στην καταστολή των υπάρχοντών καρκινικών κυττάρων.

Στο σταφύλι αξίζουν άρθρα ολόκληρα και θα το κάνουμε με την πρώτη ευκαιρία. Μέχρι τότε θα το απολαμβάνουμε σκέτο, με γιαούρτι ή με τυρί, θα το βάζουμε στις σαλάτες, αν έχουμε χρόνο και όρεξη θα το κάνουμε γλυκό κουταλιού και από το μούστο του θα φτιάξουμε μουσταλευριά, πετιμέζι, μουστοκούλουρα ( εμείς ή θα επιστρατεύσουμε πάλι τις γιαγιάδες), προς το παρόν θα αναφέρουμε απλώς ότι ένα μικρό τσαμπί σταφύλι έχει περίπου 140 θερμίδες. Η μερίδα του αν θέλουμε να το εντάξουμε στην καθημερινότητα μας χωρίς ενοχές, είναι μια κούπα του τσαγιού. Και νομίζουμε ότι καλά θα κάνουμε να το εντάξουμε.

Στο επόμενο άρθρο θα αναλύσουμε τις βανίλιες, τα κορόμηλα, τα αχλάδια, τα φραγκόσυκα και την οικογένεια των υπεροχότατων berries .

Μέχρι τότε, καλή απόλαυση!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s